Wedstrijdleiders: Arie-jan Snel en Walter Ganzevles
Datum: 15-20 juni 2025

Het wedstrijdcomité kijkt terug op een bijzonder succesvol Finn World Masters in Medemblik. Twee wedstrijdbanen en 4 startgroepen die wisselend met elkaar de strijd aangingen. Het evenement werd op internet vooral opgemerkt door de spannende competitie, het vakkundige racebeheer, de gezellige onshore socials en het partnersprogramma. Het weer speelde een grote rol: het was schitterend, vergelijkbaar met de editie in 2008, wat de feestelijke sfeer versterkte.

De laatste dag: de meest uitdagende race

Op de laatste dag was het voor de deelnemers het moeilijkst qua weersomstandigheden. De lichte en wisselende oostenwind maakte het spannend voor de zeilers. Hay won de gele groep en eindigde gelijk in punten met Postma. Eric Bakker leidde de blauwe groep het grootste deel van de race. Michael Good uit Zwitserland won de groene groep, Havrysh de rode groep. In de verschillende leeftijdsklassen was Postma succesvol in de Masters, Havrysh in de Grand Masters en Hay in de Great Grand Masters. Traditiegetrouw werden alle 32 Legends (zeilers ouder dan 70 jaar) en negen Super Legends (zeilers ouder dan 80 jaar) op het podium geëerd. Rob Coutts behield zijn titel als Legend, en Rodrick Casander won opnieuw de titel van Super Legend. Het volledige artikel, inclusief uitslagen, is hier te lezen.

Meer dan 40 vrijwilligers en een lange startlijn

Wat deze editie extra bijzonder maakte, was de inzet van meer dan 40 Hollandia vrijwilligers. Hun leeftijden varieerden van 16 tot 70+, wat uitzonderlijk is. Hun ervaring, inzet en enthousiasme zorgden voor een soepele organisatie, ondanks de windwisselingen en baanwijzigingen. ’s Avonds werden ook de logistieke zaken geregeld, zoals diners voor de grote groep. Op het water viel de lange startlijn op, die 0,29 mijl (ongeveer 470 meter) lang was. In de meeste wedstrijden wordt de startlijn door een rubberboot met een joon neergelegd en het startschip aan de andere zijde. Tijdens dit WK lag de startlijn tussen het startschip en een 35 voet lang zeilschip van een comitélid. De instructies voor het ankeren kwamen van een rubberboot, waarna het contra startschip snel en veilig kon ankeren en de race kon starten. Ook ‘meevlaggen’ werd op het contra startschip gedaan, samen met het startschip. De bemanning was hier flink behendig.

Een kleine blunder

Tijdens de week was er een incident dat voor verbazing zorgde. Sommige deelnemers gingen meteen naar de finish vanwege het tonen van de C-vlag, omdat de betekenis niet duidelijk was. Het tonen van de C-vlag betekent dat de baan wordt aangepast in lengte of in richting, maar dat werd deze keer niet zo begrepen. Het comité moest hierop improviseren, omdat het niet passend is om tijdens de wedstrijd uitleg te geven.

Tot slot: we zijn trots op de trainingen met de KNRM en de opleiding van nieuwe vrijwilligers, wat bijdroeg aan een goede sfeer. De prijsuitreiking was drukbezocht en de reacties waren enthousiast. Het was een bijzonder evenement.

Alle uitslagen en wedstrijd informatie is na te lezen op manage2sail.